Najbardziej kontrowersyjne reklamy Calvina Kleina

Jeśli miałabym wybrać markę odzieżową, która najmocniej zapisała się w historii kontrowersyjnymi kampaniami reklamowymi, to byłby to Calvin Klein. Firma amerykańskiego projektanta w swoich przekazach często wykorzystuje motyw seksualności, których wspólnym mianownikiem jest nagość – i to podniesiona do nowego poziomu. Jedna z reklam CK była tak kontrowersyjna, że została zakazana.

W skandalizujących kampaniach Calvina Kleina udział wzięli m.in. Brooke Shields, Mark Wahlberg czy Kate Moss.

Jest rok 1980. W reklamie jeansów marki Calvin Klein wystąpiła młodziutka, 15-letnia wówczas Brooke Shields. Kontrowersję wywołała jednak nie wizualna warstwa reklamy, a to, co modelka w niej mówi. „You wanna know what comes between me and my Calvins? Nothing.” – pada z ust patrzącej uwodzicielskim wzrokiem w kierunku kamery Shields. Wypowiedź, którą można przetłumaczyć na „Chcesz wiedzieć, co znajduje się pomiędzy mną a między moimi jeansami? Nic.”, ze względu na młody wiek modelki, wywołała prawdziwą burzę.

Równie kontrowersyjna okazała się reklama z 1992 roku z udziałem Marka Wahlberga i wieloletniej ambasadorki Calvina Kleina – Kate Moss. Na zdjęciach w ramach kampanii widzimy półnagich, obejmujących się modeli. Pikanterii sprawie dodawał fakt, że Brytyjka miała wówczas 17 lat. Sama Moss współpracy z Wahlbergiem nie wspominała najlepiej, tłumacząc, że przechodziła wówczas załamanie nerwowe.

W ramach tej samej kampanii światło dzienne ujrzała reklama z samym już Wahlbergiem, ubranym wyłącznie w bokserki, który… łapie się za krocze. Więcej na temat szafy amerykańskiego aktora przeczytasz w innym artykule dostępnym na blogu.

Podczas gdy dotychczasowe reklamy Calvina Kleina, choć skandalizujące, jeszcze zdawały egzamin, tak kampania z 1995 roku wywołała prawdziwy szok, szczególnie wśród konserwatywnych przedstawicieli społeczeństwa. Sesja zdjęciowa i reklama telewizyjna przedstawia bowiem niepełnoletnich modeli, często – a jakże – półnagich, przechodzących casting w dość amatorsko wyglądającym studiu. Aby wzmocnić ten efekt, spot został nakręcony w podobnej estetyce.

reklama Calvin Klein
Evan Agostini/Hulton Archive via Getty Images

Za tę reklamę Calvin Klein został oskarżony o promowanie dziecięcej pornografii, a kampania musiała zostać usunięta ze wszelkich środków przekazu. W sprawę zaangażował się sam Departament Sprawiedliwości USA, który badał sprawę wieku modeli biorących udział w reklamie.

Z podobnymi oskarżeniami amerykańska marka musiała się zmierzyć również stosunkowo niedawno, bo w 2017 roku. W ówczesnej kampanii udział wzięła Lulu Tenney, która zdaniem wielu obserwatorów wyglądała zbyt młodo, by reklamować bieliznę. Metryka modelki jednoznacznie wskazywała jednak, że miała ona ukończone 18 lat.

Pomijając wszelkie kontrowersje, nie da się ukryć, że Calvin Klein to jeden z najpopularniejszych współczesnych projektantów, którego ubrania i buty są nieodłącznym elementem nowojorskiego stylu. Więcej na temat tego, co moda zawdzięcza Stanom Zjednoczonym, przeczytasz w artykule mojej redakcyjnej koleżanki.

[Zdjęcie główne: New York Daily News Archive/New York Daily News via Getty Images]

Dołącz do naszego newslettera i ...Odbierz 40 zł rabatu na pierwsze zakupy!

Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze Strony oznacza, że zgadzasz się na korzystanie z niej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close