W tym artykule:
Czym jest prawo mody? – wyjaśnia Agnieszka Witońska-Pakulska
Wbrew powszechnej opinii, prawo niejedno ma imię, a już na pewno kilka różnych obliczy. Udowadnia to mój wspaniały gość − Agnieszka Witońska-Pakulska, niekwestionowana ekspertka od prawa mody. Poznaj kulisy jej nietypowej profesji oraz dowiedz się, dlaczego warto chronić podmioty z branży fashion!
Czym jest prawo mody i jak powstrzymać rosnącą falę plagiatów? To jedne z wielu pytań, na które odpowiada moja rozmówczyni. Posłuchaj podcastu FashionExpress!
Prawnik mody – co to za zawód?
Agnieszka Witońska-Pakulska to doskonały przykład, jak przekuć pasję w pracę. Co ciekawe, do objęcia zawodu prawnika modowego zachęcił ją film „Dwa tygodnie na miłość” (2002), a już w szczególności nieustępliwa Sandra Bullock i jej torebka od marki Tod’s. Na co dzień Agnieszka zwalcza plagiaty, stoi na straży prawa autorskiego oraz doradza umysłom kreatywnym. Jest człowiekiem do zadań specjalnych – i to na wysokich obcasach!
Jak wyjaśnia Agnieszka, prawo mody to bardzo szerokie i złożone pojęcie. Sama świadczy usługi nie tylko domom mody czy firmom odzieżowy, ale i jubilerom, projektantom i fotografikom, agencjom reklamowym oraz modeligowym. Ot, słowem wszystkim z rozgałęzionego sektora branży kreatywnej. Agnieszka jest zorientowana w bieżących trendach czy nowopowstałych kolekcjach. Jej praca wymaga ciągłej czujność, którą najprościej zachować, gdy pracę łączy się z pasją.
Dlaczego warto chronić modę?
Zdaniem Agnieszki Witońskiej-Pakulskiej, moda się sama nie obroni. Warto ją chronić przede wszystkim dla pieniędzy i zapobieżeniu ewentualnym stratom, związanym m.in. z naruszeniem prawa autorskiego. Czasem jeden błąd, często wynikający z niewiedzy, prowadzi do zawieszenia całej działalności. Jak czytamy na blogu Agnieszki, FLCatwalk − żeby skutecznie chronić markę, należy wypracować konkretną strategię. […] Podejmowane przez nas działania, mogą odnieść podwójny skutek – z jednej strony chronimy markę, czyli naszą „rynkową tożsamość”, z drugiej – zwiększamy jej renomę, poprzez pokazanie, że jest ona czymś co warto objąć ochroną.
Prawnik mody zapobiega skandalom, zarządzając we właściwy sposób własnością intelektualną. Warto mieć w pamięci, że nie jest „złem koniecznym”, z którego pomocy korzysta się post factum, a dobrym doradcą od początku istnienia działalności.
Czy blogerka może komuś ukraść stylizację?
Jesteś ciekaw, kto ma prawa do wizerunku św. Mikołaja, jak chronić slogan reklamowy i czy blogerka modowa może komuś ukraść stylizacje? Po te i więcej smaczków zapraszam Cię na blog Agnieszki Witońskiej-Pakulskiej.
Warto znać swoje prawa!
Agnieszka Witońska-Pakulska: Radca prawny oraz kierownik działu własności intelektualnej w Pakulski, Kilarski i Wspólnicy. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, Szkoły Prawa Amerykańskiego na tej samej uczelni i Fashion Law Bootcamp na Fashion Law Institute, Fordham University w Nowym Yorku.