Podczas biegania nasze stawy poddawane są silnym przeciążeniom. Dlatego buty biegowe powinniśmy wybierać również biorąc pod uwagę wymaganą amortyzację. Aby określić stopień amortyzacji, którego potrzebujemy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów: nawierzchnia, waga biegacza, kilometraż, technika biegu.

Nawierzchnia

Po im twardszych nawierzchniach biegasz, tym większa amortyzacja będzie Ci potrzebna. Jeśli głównie biegasz po mieście, np. po asfalcie, chodnikach czy kostce brukowej, wszystkich nawierzchniach utwardzonych – warto wybrać buty o jak największym stopniu amortyzacji.

Jeśli biegasz po polnych albo leśnych drogach, ścieżkach szutrowych – czyli po mniej utwardzonym gruncie – nadal potrzebujesz amortyzacji, ale nie tak dużej jak do biegania w mieście.

Jeśli biegasz w terenie, po miękkich nawierzchniach, takich jak trawa, piasek, śnieg, błoto – potrzebujesz butów o względnie niskiej amortyzacji.

Waga biegacza

Waga biegacza jest tak ważna ze względu na siły, którym poddawane są nasze mięśnie i stawy podczas biegu. U biegaczy z większą masą ciała przeciążenia te są znacznie wyższe niż u biegaczy “lekkich”. Dlatego im więcej ważysz tym bardziej amortyzowanych butów do biegania potrzebujesz. Producenci butów do biegania określają jako magiczną granicę 80 kg w przypadku mężczyzn a 60 kg w przypadku kobiet.

Jerzy Skarżyński – trener, ambasador ASICS

Bieganie to duża przyjemność, ale i obciążenie organizmu. Mimo że nie należę do ciężkich biegaczy (65-70kg), to większość jednostek treningowych wykonuję w butach z bardzo dużą amortyzacją – GEL-Nimbus 21. Może dzięki temu w wieku 63 lat wciąż mogę cieszyć się bieganiem?

Kilometraż

Naturalnie, im więcej kilometrów pokonujesz, tym bardziej powinieneś zwrócić uwagę na temat amortyzacji. Większa amortyzacja poprawi komfort biegu, dlatego jeśli biegasz powyżej 60 km tygodniowo wybierz buty ze zwiększoną ilością amortyzacji. Biegając między 30 a 60 km w tygodniu wybierz buty ze średnią amortyzacją. Buty ze standardową, czyli względnie niską amortyzacją będą wystarczające, jeśli biegasz mniej niż 30 km w tygodniu.

Technika biegu

To w jaki sposób lądujesz w trakcie biegu ma istotne znaczenie w doborze odpowiedniego poziomu amortyzacji. Nasza stopa naturalnie została wyposażona w “system amortyzacji” znajdujący się w śródstopiu, gdzie siła uderzenia jest skutecznie rozkładana. Jednak zdecydowana większość biegaczy początkujących, ale także średniozaawansowanych biega lądując na pięcie. Oczywiście, sama pięta nie zamortyzuje biegu. Wówczas potrzebna jest solidna porcja amortyzacji, która ochroni piętę przed stłuczeniem.

Zatem, jeśli w czasie biegu lądujesz na piętę, przydadzą Ci się buty z większą amortyzacją. A jeśli biegasz lądując na śródstopiu lub palcach nie potrzebujesz butów o tak dużym stopniu amortyzacji.

Autor

Jerzy Skarżyński

Maratończyk, z rekordem życiowym 2:11:42 (1986), 3-krotny medalista mistrzostw Polski w maratonie, wielokrotny reprezentant Polski oraz trener. Prawdopodobnie największy Autorytet Biegowy w Polsce, autor bestsellerowych poradników dla biegaczy. Ambasador ASICS.

Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze Strony oznacza, że zgadzasz się na korzystanie z niej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close