Brzydkie buty dały kolejne życie marce Fila

Bardzo proste i charakterystyczne logo FILA zawładnęło światem. Wielkie, trzykolorowe F można było zobaczyć na stopach Rihanny czy Kendall Jenner. To między innymi dzięki nim nastolatki pokochały tak zwane ugly shoes i modę lat 90-tych. Modę na retro promował też jeden z największych projektantów młodego pokolenia. Gosha Rubchinskiy, podczas swoich pokazów w 2016 roku, pokazał wiele męskich kreacji opartych właśnie o powracające trendy i popularne 25 lat temu marki.

Wśród nich była oczywiście Fila, która szybko przeniknęła do środowiska mody ulicznej, a następnie do ogólnej świadomości.

cyber monday w eobuwie

W 1996 roku na rynku pojawił się wspomniany już wcześniej model Disruptor. Po kolejnych 20 latach Disruptor powrócił w wielkim stylu. 

Fila, która nastawiona była na klienta w wieku 30 i nawet 40 lat, postanowiła uderzyć w grupę dużo, dużo młodszą. Dokładnie w tę która ma olbrzymi sentyment do produktów powstałych w latach 90. Fila nie mogła trafić lepiej przywracając produkcję modelu Disruptor II. To właśnie on trafił w kilka trendów jednocześnie. Wspomniany już powrót do lat 90., a także w uwielbienie i trend w modzie na rzeczy nazywane brzydkimi. Yoon znacząco obniżył też ceny, co było kolejnym krokiem na drodze do sukcesu.

But ten jest uwielbiany szczególnie przez kobiety. W samym tylko 2018 roku Fila sprzedała 10 milionów par modelu Disruptor. To właśnie dzięki temu widzisz je na ulicach miast całego świata, a także w każdym gimnazjum i szkole średniej.  Mogłoby się jednak wydawać, że Fila to relatywnie młoda marka, ale to duży błąd. Oto krótka historia marki, która po 20 lat jest w szczytowej formie.

O fenomenie marki Fila rozmawiam z jej dystrybutorem, Adrianem Kulikiem. Naprawdę warto posłuchać!

https://open.spotify.com/episode/2PYsYWnOb1nz2R3tJTdKTQ
Podcast FashionExpress z Adrianem Kulikiem

Marka powstała w 1911 roku we Włoszech, a siedzibę do roku 2003 miała w leżącej nieopodal Alp miejscowości Biella. Początkowo marka produkowała asortyment górski, skupiając się przede wszystkim na bieliźnie. W okolicach roku 1970 Fila rozpoczęła produkcję asortymentu w kategorii sportswear. 

Czy wiesz, że…?
Fila jest marką dużo starszą od najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych brandów na świecie: Nike czy adidasa. Nie wspominając już o kultowej, dla świata koszykarskiego i kolekcjonerów butów, marce Jordan Brand.

Sportswear to był strzał w dziesiątkę. Moda sportowa opanowała cały glob, a na świecie nie było chyba sportowca, który nie współpracował z włoską marką. Bardzo mocnym punktem dla Fili był tenis i moda, która wędrowała z tego sportu. Proste wzory, koszulki polo, schludne, wręcz eleganckie dresy i buty do tenisa. 

Bum trwał jednak krótko, a kolejne problemy wynikały ze zmiany mody, trendów, a także zainteresowania innymi sportami niż tenis. Fila przeniosła się więc w latach 90. do sportu, który był jej daleki. Ale odniosła w nim pewien sukces.

Po podboju kortów tenisowych przyszedł czas na zupełnie nową walkę. Bitwa toczyła się w miejscu nieznanym dla marki – na parkiecie koszykarskim.

W butach Fila w NBA grał młody, dynamiczny, skaczący wysoko i elektryzujący publiczność Grant Hill. Gwiazda nowego pokolenia. Miał być kolejnym Michaelem Jordanem, ale jego karierę pechowo przerwały kontuzje. 

Hill, jeszcze przed urazami, był dla Fila koniem pociągowym. Kochały go miliony, o czym może świadczyć choćby głosowanie na mecz gwiazd NBA w sezonie 1994-1995. 

Czy wiesz, że…?
Koszykarz uzyskał wtedy największą liczbę głosów ze wszystkich grających, co wydarzyło się po raz pierwszy w historii w przypadku debiutanta. 

Na popularności gracza korzystała oczywiście Fila, bo jej buty chcieli mieć wszyscy fani zawodnika. W sumie pojawiło się pięć modeli sygnowanych jego nazwiskiem, ale w pamięć zapadają może trzy.

Obok Hilla buty Fila nosili też inni koszykarze – Jerry Stackhouse, Kevin Johnson czy Jamal Mashburn – nie byli oni jednak tak popularni jak Hill. 

Efekt nowości – a w zasadzie odświeżenia – działał. Oprócz parkietów koszykarskich w produktach Fila pokazywali się niezwykle popularni wtedy przedstawiciele hip-hopu. Na jednej z okładek swoich płyt buty nosił 2Pac Shakur. Chodzili w nich także Nas, Nelly, LL Cool J. Fila, po utracie żaru w latach 80., ponownie była marką globalną i popkulturową. 

Ten sam efekt działa obecnie, ale Fila nie skupia się na sporcie, a na kolejnym wielkim trendzie, którym jest moda sama w sobie.

Dołącz do naszego newslettera i ...Odbierz 40 zł rabatu na pierwsze zakupy!

Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze Strony oznacza, że zgadzasz się na korzystanie z niej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close