W tym artykule:
Christian Louboutin – historia czerwonymi podeszwami pisana
Wysoki obcas kojarzony jest jako atrybut kobiecości. Z kolei czerwona podeszwa, od pewnego czasu i za sprawą pewnej osoby, jako atrybut statusu. Christian Louboutin udowodnił, że nawet taki detal jak podeszwa butów, może całkowicie zrewolucjonizować ich wygląd i… przemysł modowy.
Poznaj historię wielkiego mistrza obuwnictwa, który − jak sam twierdzi − o kobietach wie wszystko.
Początki obuwniczej pasji
Christian Louboutin urodził się 7 stycznia 1963 roku we Francji. Jego ojciec, Roger Louboutin, był znanym stolarzem, zaś matka poświęcała się prowadzeniu domu i opiece nad dziećmi. Zamiłowanie do obuwia pojawiło się więc u Christiana drogą (naprawdę dużego) przypadku. Gdy w 1976 roku odwiedził Muzeum Sztuki Afryki i Oceanii, zamiast eksponatów, jego uwagę przykuła tabliczka z narysowanymi szpilkami, informująca o zakazie ich noszenia na terenie muzeum, ze względu na podatność na uszkodzenia parkietu.
Od momentu tamtej wizyty Christian, absolutnie zafascynowany kształtem butów na obcasie, zaczął szkicować różne ich modele. Fascynację tę podsycił tylko późniejszy prezent od przyjaciela – księga obuwia stworzonego przez Rogera Viviera, który w latach 50. był projektantem obuwia w domu mody Dior.
W wieku 16 lat Christian został wyrzucony ze szkoły. Rozpoczął wówczas pracę w słynnym francuskim kabarecie – Folies Bergère. Projektował tam obuwie dla tancerek i tancerzy. To właśnie tam miał też okazję przyglądać się kobiecym sylwetkom w ruchu, co zaszczepiło w nim chęć stworzenia butów idealnych dla pań.
Poszukiwania samego siebie
Podobno Christian Louboutin od zawsze czuł, że jest ,,inny” od reszty swoich rówieśników. Jakkolwiek banalnie to brzmi, jego przypuszczenia okazały się prawdą. Jedna z sióstr wyjawiła mu bowiem, że jest on owocem romansu ich matki z Egipcjaninem. Zafascynowany swoim pochodzeniem, już jako nastolatek udał się w podróż do Egiptu. Udało mu się spędzić także rok w Indiach.
W 1981 roku powrócił jednak do Paryża, pełen nowych inspiracji, gotowy zbudować własne portfolio. Zdobyte doświadczenia pozwoliły mu na podjęcie pracy najpierw u Charlesa Jourdana, a następnie staż w pracowni swojego guru – Rogera Viviera.
Później przez kilka lat pracował jako ,,wolny strzelec” dla takich marek jak: Chanel, Yves Saint Laurent czy Maud Frizon. Buty przez niego zaprojektowane zaczęły pojawiać się we francuskiej edycji biblii mody – magazynu Vogue.
W połowie lat 80. podjął się jednak pracę jako ogrodnik, by zgromadzić pieniądze na otworzenie własnej pracowni obuwniczej. W 1991 roku spełnił to marzenie.
Historia czerwonej podeszwy
W 1993 roku narodził się znak rozpoznawczy marki Louboutin – szpilki na czerwonej podeszwie. W wywiadzie dla Footwear News sam projektant opisał genezę tego oryginalnego rozwiązania:
Dziś szpilki na czerwonej podeszwie to nie tylko symbol kobiecości i seksapilu, ale także statusu czy pewności siebie. Prawie każda ze znanych kobiet miała szpilki projektu Louboutina przynajmniej raz na stopach, a do jego wiernych fanek należą: Madonna, Diane von Fürstenberg, Catherine Deneuve, Christina Aguilera, Joan Collins, Jennifer Lopez, Tina Turner, Marion Cotillard, Nicki Minaj, Gwyneth Paltrow oraz Blake Lively. Prawdziwa plejada gwiazd, prawda?
Projektant sprzedaje ponad 500 tysięcy par obuwia rocznie, pomimo faktu, że ceny wahają się od 400 do 6 tysięcy dolarów za parę. Niestety, należą one też do najchętniej podrabianych butów na świecie.
Chcesz poznać innych sławnych projektantów butów i ich historie? Sprawdź zatem nasze zestawienie 10 najwybitniejszych!
Ikona wpisu: Photo by Bruce Glikas/Getty Images