Jak zacząć morsować? Najlepsze buty, czapki i szaliki do morsowania

Data publikacji: 21/01/2021
3 min.

Dla wielu ludzi morsowanie to sztuka, którą podziwiają jedynie sprzed ekranu telewizora. Większość z nich jest zdania, że wejście (nawet na chwilę!) do lodowatej wody to naprawdę heroiczny wyczyn! Miałam okazję obserwować morsy na żywo stąd wiem, że do tej atrakcji konieczne będzie odpowiednie przygotowanie. Kluczowy jest wybór butów do morsowania, czapki i wykonanie rozgrzewki. Dowiedz się, jak zacząć morsować!

Mimo iż zalet morsowania jest naprawdę dużo, złe przygotowanie do zanurzenia w zimnej wodzie będzie miało negatywne skutki. Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami i morsuj bezpiecznie.

Co daje morsowanie?

Dla wielu morsowanie to forma aktywności do której nikt nie byłby w stanie ich przekonać. Z kolei dla morsów to rekreacyjna kąpiel, która nie dość, że uwalnia endorfiny (w końcu morsujący zawsze są uśmiechnięci!) to hartuje organizm. Jedną z zalet morsowania jest zwiększenie wydolności układu sercowo-naczyniowego. Kąpiel w zimnej wodzie redukuje również stany zapalne, zwiększa odporność organizmu i poprawia ukrwienie skóry.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Kevin Meredith (@lomokev)

Przeciwwskazania do morsowania

Zanim zaplanujesz morsowanie upewnij się, że ta aktywność jest dla Ciebie. Jeśli przewlekle chorujesz lub nie masz pewności co do tego, czy możesz zacząć przygodę jako mors, skontaktuj się z lekarzem. Kąpieli w zimnej wodzie powinny unikać osoby z problemami kardiologicznymi, chorobami układu krążenia i ludzie cierpiący na nadciśnienie.

Jak przygotować się do morsowania?

Przed Tobą pierwsze morsowanie? Przede wszystkim gratuluję odwagi i trzymam kciuki! Jednak najpierw muszę Ci przypomnieć jak ważne jest, aby odpowiednio przyszykować się do zanurzenia w zimnej wodzie.

Morsowanie: zacznij przygotowania zanim nastąpią mrozy

Sezon morsów rozpoczyna się jesienią i trwa aż do wiosny, jednak punkt kulminacyjny osiąga zimą. To właśnie podczas minusowych temperatur z zimnej kąpieli korzysta najwięcej osób. Jeśli zamierzasz morsować pierwszy raz, najlepszą porą dla Ciebie będzie jesień. Do niskich temperatur przyzwyczajaj organizm powoli, dlatego przygodę z morsowaniem rozpocznij od kąpieli nie w zimnej, a chłodnej wodzie jesienną porą.

Morsowanie: rozpocznij trening od zimnego prysznica

Na początek konieczne będą ćwiczenia w domu. Przygotuj organizm do niskich temperatur dzięki zimnym prysznicom. Eksperci są zgodni co do tego, że krótkie natryskiwanie pod prysznicem w temperaturze około 10 stopni Celsjusza, znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia szoku termicznego.

Pamiętaj!

Brak odpowiedniego przygotowania do morsowania może prowadzić do szoku termicznego lub hipotermii!

Morsowanie: skorzystaj z rad doświadczonych morsów

Planując pierwsze morsowanie warto zapoznać się z radami i zaleceniami doświadczonych kolegów. Rozejrzyj się za klubami morsów. Jeśli nie masz jak skorzystać z tej możliwości, to po prostu wybierz się nad kąpielisko! Podpytaj morsujących o szczegóły i kolejnym razem wybierz się z nimi na wspólną kąpiel.

Pamiętaj!

Morsować powinno się w grupach

Morsowanie: spaceruj boso po zimnych nawierzchniach

Podczas przygotowań do pierwszego morsowania dużą rolę odgrywać będzie Twoja kondycja fizyczna, ale tak samo ważne jest, aby do zimnej kąpieli przygotować się psychicznie. Idealnym ćwiczeniem trenującym zarówno ciało jak i umysł jest bosy spacer po chłodnej nawierzchni. Obserwuj morsujących przechadzając się po zimnym piasku na boso – dzięki temu przełamiesz się psychicznie i przyzwyczaisz stopy do niskiej temperatury.

Morsowanie: trenuj oddech

Podczas pobytu w zimnej wodzie bardzo istotne jest, aby zachować równomierny oddech. Ważne, aby przed zanurzeniem praktykować różne techniki oddechowe. Warto również pomedytować – dzięki medytacji organizm się wyciszy, a Ty z większym spokojem się zanurzysz.

Morsowanie: rozgrzej się przed samym wejściem do wody!

Przed samym zanurzeniem koniecznie wykonaj rozgrzewkę. Eksperci zalecają, aby truchtać, rozciągać się i wykonywać typowe ćwiczenia rozgrzewkowe, takie jak np. pajacyki czy pompki. Wykonuj je przez około kwadrans, staraj się rozgrzewać spokojnie i unikaj silnego zmęczenia.

Strój do morsowania

Oprócz koniecznego przygotowania i obowiązkowej rozgrzewki przed samym wejściem do zimnej wody, główną rolę gra strój do morsowania. Najważniejszy jest wybór odpowiedniego obuwia ochronnego, które zabezpieczy stopy przed nieznanym dnem, ewentualnymi skaleczeniami i poprawi Twój komfort termiczny. Buty do morsowania powinny mieć grubą podeszwę i dobrze trzymać się stóp.

Wchodząc do zimnej wody zaleca się też, aby założyć czapkę, szalik i rękawiczki. Ciepło lubi ,,uciekać” przez czubek głowy, z kolei skóra szyi jest bardzo wrażliwa. Pamiętaj o osłonie tych części ciała – dzięki temu zwiększysz komfort morsowania i będziesz czerpać z niego jeszcze większą przyjemność!

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Karolina Gilon (@karolinagilonofficial)

Morsujemy, ale w śniegu!

Od jakiegoś czasu popularne staje się również morsowanie w śniegu. Z tej formy aktywności fizycznej korzystają osoby, które pragną spróbować sił w zimnej kąpieli do której dopiero się przygotowują. Jak w przypadku klasycznego morsowania, równie istotny jest odpowiedni strój – czapka jest obowiązkowa! Tym razem jednak zamień buty do morsowania na ciepłe śniegowce. Proponuję tzw. Moon Boot, które zapewnią Ci maksymalny komfort i wygodę! Zerknij też do artykułu mojej redakcyjnej koleżanki, która zainspiruje Cię do noszenia śniegowców na co dzień!

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez A l e k s a n d r a (@ssolkosss)

Jeśli właśnie planujesz pierwsze morsowanie, to nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Ci powodzenia, dobrych efektów i świetnej zabawy. Morsuj z głową i pamiętaj… najważniejszy jest dobry humor!

Polecamy:
logo signet
Dołącz do naszego newslettera i ...Odbierz 40 zł rabatu na pierwsze zakupy!

Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze Strony oznacza, że zgadzasz się na korzystanie z niej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close