Logomania – powrót trendu z lat 80. i 90.

„Moda wraca” – choć to często powtarzany slogan, trzeba przyznać, że jest to jedno z prawideł rządzących światem trendów. To, co kiedyś uchodziło za kiczowate i bezgustowne, dziś może być prawdziwym hitem. Tak właśnie jest w przypadku logomanii – mody na eksponowanie logotypów marek. Jak narodził się trend na tak charakterystyczne buty i dodatki oraz jak je nosić?

Boom mody na logomanię przypada na lata 80. i 90. ubiegłego wieku.

rabat 100 zł w eobuwie

Terminem tym określa się ubrania, buty oraz akcesoria z wyraźnie widocznym logotypem marki. Zasada jest prosta – im większe, tym lepsze. Choć początkowo logomania była charakterystyczna wyłącznie dla produktów sportowych marek, dzisiaj opanowała również stroje noszone nie tylko na trening i siłownię.

Pomysł na eksponowanie logo nie jest wymysłem ostatnich kilku lat – jego początki to lata 80. Właśnie wtedy narodziła się moda na aktywność fizyczną, a w szczególności fitness. Producenci odzieży sportowej chętnie wykorzystywali potencjał do zdobycia nowych klientów, umieszczając na niej swoje wyraźne logo.

czapka z daszkiem GUESS
Czapka z daszkiem GUESS

Do mody na logomanię w latach 80. przyczyniły się również galopujący konsumpcjonizm i przyspieszenie gospodarcze w Stanach Zjednoczonych. To narodziny pokolenia yuppie – młodych, zorientowanych na karierę i luksus Amerykanów. Modne było podkreślanie stanu posiadania, które miało oddawać wysoki status społeczny. A to najłatwiej zademonstrować, zakładając buty lub ubrania, na których dobrze widać logotyp luksusowej marki.

Te zaczęły się więc pojawiać na bluzach, koszulkach, spodniach, butach, plecakach, torebkach, a nawet bieliźnie. Firmy zyskiwały w ten sposób darmową reklamę, a prym wiodły wśród nich Calvin Klein, Louis Vuitton czy Chanel.

torebka GUESS
Torebka GUESS

Początek kolejnej dekady jedynie umocnił silną pozycję trendu logomanii. Wszystko ze względu na wciąż jeszcze żywą modę na streetwear – noszenie bluzy ze słynną łyżwą Nike czy czapki z daszkiem z trzema paskami adidasa było wręcz obowiązkowe. Więcej o modzie z lat 90. przeczytasz w artykule mojej redakcyjnej koleżanki.

Im bliżej początków XXI wieku, tym logomania zaczęła być coraz bardziej utożsamiana z kiczem. Na rynek bowiem trafiały chińskie podróbki produktów znanych marek. Logotypy uległy więc zmniejszeniu i moda na minimalizm trwała aż do połowy lat 10. obecnego wieku.

20 lat później logomania zyskała nieco inne oblicze. Dzisiaj nie jest odbierana jako symbol snobizmu i materialny manifest, a sposób na bawienie się stylem, nieco ironiczne podkreślenie nostalgii związanej z modą w poprzednich dekadach. Dla niektórych marek – jak np. Guess czy Tommy Hilfiger – ogromne logo to wręcz element obowiązkowy prawie każdego projektu.

Czy wiesz, że…?

Powrót logomanii do łask trendsetterów jest dużą zasługą marki Kenzo. Jej projektanci w swojej kolekcji na 2012 r. zaprezentowali bluzę z dużych rozmiarów logo, na który składała się nazwa marki i głowa tygrysa.

Jak okiełznać trend logomanii? Tutaj łatwo o przesadę, dlatego ważne jest, by w stylizacji znalazł się tylko jeden element garderoby przyozdobiony logo danej marki. W ten sposób będzie wyróżniał się on na tle całego stroju. Buty i dodatki w tym stylu to raczej wybór na nieformalne okazje – przy tych eleganckich warto postawić na mniej krzykliwe opcje.

Dołącz do naszego newslettera i ...Odbierz 40 zł rabatu na pierwsze zakupy!
Sprawdź w sklepie
ryłko botki, buty nike damskie, buty adidas dziecięce, torby shopper , martensy, korki męskie, new balance damskie, buty adidas męskie, botki zamszowe damskie, nike damskie, pasek guess, air force, Buty Lacoste męskie, kozaki za kolano, kozaki za kolano, buty sportowe, kozaki dla dziewczynki, lasocki kids, buty adidas, buty damskie puma, mokasyny damskie, nike air force damskie, buty zimowe męskie nike, mokasyny damskie, buty zimowe męskie nike, sprandi, gino rossi botki, Portfele Guess, Buty damskie Puma, buty sportowe

Ta strona korzysta z plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze Strony oznacza, że zgadzasz się na korzystanie z niej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close