W tym artykule:
Rita Hayworth, Katharine Hepburn i Ava Gardner – ikony mody lat 40.
Lata 40. były czasem trudnym – nie tylko dla mody. II wojna światowa sprawiła, że kobiety poszukiwały ubrań przede wszystkim wygodnych, uniwersalnych i prostych. Przełomem był rok 1947, kiedy to powstała kolekcja New Look Christiana Diora, absolutnie zaprzeczająca przedwojennemu minimalizmowi i wprowadzająca do szaf wydekoltowane, podkreślające talię suknie.
Jakie ubrania i buty wybierały gwiazdy Hollywood – Rita Hayworth, Katharine Hepburn i Ava Gardner?
Rita Hayworth – pierwsza femme fatale amerykańskiego kina
Rita Hayworth, amerykańska aktorka i tancerka, do dziś pozostaje jedną z największych inspiracji i ucieleśnieniem elegancji Złotej Ery Hollywood. Podczas swoich występów uwodziła i kusiła – i przychodziło jej to wyjątkowo łatwo, głównie za sprawą ognistych, rudych loków. Scena z filmu „Gilda”, w której tytułowa, grana przez Hayworth bohaterka, ściąga w tańcu rękawiczki, przeszła do historii kina jako jeden z najbardziej uwodzicielskich obrazów.
Hayworth najczęściej można było zobaczyć w zdobionych, dopasowanych sukniach, zazwyczaj z wycięciem. Na stopach aktorki z kolei znajdowały się przede wszystkim szpilki z paskiem w kostce:
Ponieważ Hayworth wywodziła się z tanecznej rodziny, to nic dziwnego, że poszła w ślady rodziców i sama zajmowała się tańcem. Dlatego też w jej garderobie można było znaleźć charakterystyczne dla przedstawicielek tego zawodu czółenka Mary Jane na niskim obcasie.
Ritę Hayworth można było jednak też zobaczyć w nieco prostszych stylizacjach. Równie kobieco, co w wieczorowych sukniach, aktorka wyglądała w białej koszuli, spodniach i półbutach na niskim obcasie, do których zakładała skarpetki z falbanką.
Latem zaś stawiała na sandały na koturnie:
Katharine Hepburn – oscarowa rekordzistka i buntowniczka
W gronie ikon mody hollywoodzkiego glamouru nie mogło zabraknąć aktorki której styl… zupełnie przeczył tym trendom. Katharine Hepburn, bo o niej mowa, zapisała się w historii filmu nie tylko za sprawą czterech Oscarów dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (do dziś nikomu nie udało się pobić tego rekordu), lecz także niepokornego podejścia do mody.
Hepburn była córką sufrażystki, co wpłynęło nie tylko na charakter i poglądy aktorki, lecz także jej styl ubierania się. Ulubionym elementem garderoby Amerykanki były bowiem długie, luźne spodnie. Często zakładała też raczej zarezerwowane dla mężczyzn golfy czy koszule i marynarki.
Stylizacje takie uzupełniała albo męskimi butami na płaskiej podeszwie, albo półbutami na koturnie.
Jeśli już zakładała sukienki, to raczej na plan filmowy. Jednak zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, Katharine Hepburn wybierała raczej proste fasony – np. czarną sukienkę maxi i czółenka z paskiem i na kaczuszce…:
…lub idealnie skrojony płaszcz uzupełniony wsuwanymi półbutami:
Modne w latach 40. były też buty z odkrytą piętą. W szafie miała je również Hepburn:
Ava Gardner – symbol seksu lat 40.
Trzecia ikona mody lat 40. to aktorka, która w swoim stylu łączyła hollywoodzki przepych i seksapil. Zarówno uroda, jak i kreacje Avy Gardner sprawiały, że Amerykanka została ogłoszona jedną z najpiękniejszych kobiet tamtych czasów.
Jedną z najbardziej charakterystycznych stylizacji Gardner były długie, czarne suknie z odkrytymi ramionami i wycięciem, podkreślające długie nogi Amerykanki. Ich zwieńczeniem były klapki lub sandały na szpilce.
Innym razem aktorka kusiła dopasowaną, koronkową sukienką w bieliźnianym stylu, do których zakładała podobne obuwie.
Przyszła żona Franka Sinatry nie stroniła od skąpych ciuchów. Podobnie jak Rita Hayworth, zakładała np. zestaw składający się z krótkiego topu i szortów z wysokim stanem. Spójrz tylko, jakimi oryginalnymi butami uzupełniła tę kreację:
Patrząc na zdjęcia Gardner z lat 40., trudno nie wysnuć wniosku, że jednymi z ulubionych modeli obuwia aktorki były klapki na koturnie. Ava zakładała je zarówno do zestawów składających się z bluzki i rozkloszowanej spódnicy, jak i prostych, podkreślających sylwetkę kombinezonów z paskiem w talii.
Zdjęcie główne: Ernest Bachrach/Moviepix via Getty Images