W tym artykule:
Najbardziej kontrowersyjne reklamy marek obuwniczych i odzieżowych
Niektóre kampanie reklamowe obuwia na dobre zapisały się w pamięci klientów jako wzorowe przekazy. Jednak nawet największym graczom na rynku, jak np. Nike czy adidasowi, nieobce są reklamowe wpadki i kontrowersje. Bez względu na to, czy miały one miejsce zamierzenie, czy były dziełem przypadku – te kampanie wywołały dyskusję, a często nawet oburzenie wśród fanów marek.
Zobacz, jakie reklamy Nike, adidasa, Pumy i Calvina Kleina były źródłem – często wielkich – skandali.
Nike i Colin Kaepernick
Zaczynamy od jednej z najbardziej kontrowersyjnych kampanii ostatnich lat, a mianowicie współpracy marki Nike z byłym zawodnikiem ligi NFL, Colinem Kaepernickiem. Zaangażowanie gracza futbolu amerykańskiego do kampanii świętującej 30-lecie pierwszej reklamy z hasłem „Just do it” wywołało oburzenie i protesty klientów, którzy swoje niezadowolenie wyrażali… paleniem butów i ubrań marki Nike. Wszystko przez postawę, jaką Kaepernick przyjmował podczas odgrywania hymnu Stanów Zjednoczonych przed meczami oraz jej uzasadnienie.
Więcej na temat kontrowersyjnych kampanii Nike – nie tylko tej z udziałem byłego zawodnika San Francisco 49ers – przeczytasz w innym moim artykule z cyklu.
Adidas i Kendall Jenner
Oburzenie wywołane nawiązaniem współpracy z nieodpowiednią – zdaniem obserwatorów – osobą zna też największy konkurent Nike. Tym razem obyło się jednak bez politycznego tła. Mowa o współpracy adidasa z modelką i gwiazdą reality show Kendall Jenner. Amerykanka wzięła udział w kampanii „Original is never finished”, a jej angaż nie spodobał się wielu fanom marki.
Patrząc na historię reklam adidasa ciężko oprzeć się wrażeniu, że wiele nieudanych kampanii było dziełem przypadku. O kilku z nich przeczytasz w kolejnym tekście.
Puma i Kylie Jenner
W tym samym czasie, gdy współpracę z adidasem nawiązała Kendall, ambasadorką Pumy została jej młodsza siostra – Kylie Jenner. I, podobnie jak w pierwszym przypadku, angaż najmłodszej członkini rodu Kardashian-Jenner nie spotkał się z ciepłym przyjęciem fanów, którzy woleliby, by na jej miejscu w kampanii znalazła się doświadczona gwiazda sportu.
To zresztą nie jedyne podobieństwo między nieudanymi kampaniami reklamowymi adidasa i Pumy. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w innym moim tekście.
Calvin Klein i niepełnoletni modele
Calvin Klein to niekwestionowany mistrz kontrowersyjnych reklam. Każda kolejna kampania wywołuje skrajne emocje – przede wszystkim dlatego, że amerykański projektant wyjątkowo upodobał sobie stosowanie nagości w swoich przekazach. Prawdziwy skandal wywołała reklama z półnagimi, niepełnoletnimi modelami. W sprawę musiał się zaangażować Departament Sprawiedliwości USA, który badał wiek uczestników spotu i sesji zdjęciowej.
O innych kontrowersyjnych reklamach Calvina Kleina przeczytasz w innym artykule z cyklu.