W tym artykule:
Od wkładek do butów po słynne sneakersy. Historia marki New Balance
Obuwie marki New Balance śmiało można określić jako jedne z najpopularniejszych butów na świecie. Możesz jednak nie wiedzieć, że słynne logo w formie litery „N” powstało około 70 lat po założeniu firmy, początkowo nie zajmowała się ona wcale produkcją butów, a wszystko zaczęło się od… kury.
Jesteś ciekaw, jakie były kolejne etapy istnienia marki New Balance? Cofnijmy się o trochę ponad 100 lat…
Nieoczywiste początki New Balance
Historia marki New Balance rozpoczyna się w 1906 roku. Wtedy to pochodzący z Anglii William J. Riley założył w Bostonie firmę, zajmującą się produkcją wkładek do butów. Na pomysł ich stworzenia wpadł obserwując spacerujące po podwórku… kury, co jest z pewnością jedną z najbardziej zaskakujących ciekawostek na temat butów New Balance.
Riley stwierdził, że kury utrzymują perfekcyjną równowagę dzięki konstrukcji pazurów. To zainspirowało go do zaprojektowania wkładek, które, analogicznie do kurzych stóp, będą miały trzy punkty podparcia. Miało to zapewniać większa wygodę i poczucie stabilizacji. Nowo powstałą firmę Riley nazwał New Balance (ang. „nowa równowaga”), zaś produkt wycenił na 5 dolarów. W tamtych czasach jednak za tę kwotę można było kupić nowe buty, więc początkowo nie wróżono mu sukcesu.
Pierwsze buty po… 30 latach
W 1933 roku do Rileya dołączył amerykański sprzedawca Arthur Hall, który tym samym stał się jego biznesowym partnerem. Wspólnie udoskonalili pierwotny pomysł Rileya i opracowali wkładki, które dopasowywały się do kształtu stopy. To pozwoliło im nie tylko wyprzedzić konkurencję, ale też sprawiło, że firma zaczęła być rozpoznawalna.
Kilka lat później Riley i Hall postanawiają pójść o krok dalej i stworzyć pierwsze buty sygnowane marką New Balance. W 1938 roku wyprodukowali obuwie dla lokalnego klubu Boston Brown Bag Harriers z cholewką z kangurzej skóry oraz wyposażone w nowoczesne, jak na tamte czasy, technologie, które usprawniały bieganie. William J. Riley był przekonany o skuteczności butów, więc na ich metce zamieścił informację o gwarantowanym zwrocie pieniędzy w przypadku niezadowolenia klienta. W kolejnych latach oferta New Balance poszerzyła się dodatkowo o obuwie do tenisa, baseballu oraz boksu.
Badania naukowe i nowatorskie buty do biegania
Następna dekada przyniosła istotne zmiany w New Balance. W 1953 roku Riley i Hall sprzedali ją córce Halla, Eleanor, oraz jej mężowi Paulowi. Zamierzali oni kontynuować misję zapewniania sportowcom większego komfortu i lepszej równowagi. W 1956 roku, po śmierci Williama J. Rileya, otworzyli jednak nowy rozdział w historii firmy. Jako że Paul Kidd poświęcał wiele czasu badaniom anatomii ludzkiej stopy, małżonkowie zmienili jej nazwę na New Balance Orthopedic Laboratory, podkreślającą kierunek, w którym chcieli podążać jako właściciele.
Dociekania Paula Kidda bardzo szybko przyniosły oczekiwany efekt. W 1960 roku pod szyldem New Balance powstały buty do biegania Trackster, wyróżniające się niezwykle lekką konstrukcją, dopasowującą się do anatomicznego kształtu stopy. Przełomowym wydarzeniem było także wprowadzenie nowego systemu numeracji – Trackstery można było dobrać zarówno pod względem długości, jak i szerokości wkładki, co w następnych latach stało się znakiem rozpoznawczym marki.
Nowy rozdział, logo New Balance i światowa sława
Lata 70. to kolejny rozdział w dziejach New Balance. Eleanor i Paul Kiddowie sprzedali firmę młodemu przedsiębiorcy, Jimowi Davisowi. Ten wprowadził na rynek nowy model butów biegowych o nazwie M320, zapewniający użytkownikom niespotykaną dotąd lekkość i amortyzację. Obuwie zostało docenione przez biegaczy i doczekało się prestiżowego tytułu najlepszych butów do biegania roku w rankingu magazynu Runner’s World.
W tej dekadzie również Terry Heckler zaprojektował słynne logo New Balance w kształcie litery „N”. W 1982 roku zaś New Balance otworzył pierwszą fabrykę w Anglii – tym samym marka wróciła do ojczyzny swojego założyciela, co przyczyniło się do kontrowersji na temat jej pochodzenia. Prawda jednak leży po środku – William J. Riley był co prawda Anglikiem, lecz firmę założył w Stanach Zjednoczonych, gdzie zresztą wciąż produkowane jest obuwie, trafiające głównie do sklepów w USA.
Nowe tysiąclecie to nowe wydarzenia na kartach historii firmy. W 2005 roku marka New Balance zajęła drugie miejsce na liście najlepiej sprzedającego się obuwia sportowego w Stanach Zjednoczonych, a w następnym – obchodziła stulecie istnienia. Dziś New Balance to nie tylko buty do biegania – to też ikona miejskiego stylu i jedne z najpopularniejszych sneakersów na świecie.