W tym artykule:
Najbardziej kontrowersyjne reklamy Pumy
Pumę i adidasa łączy nie tylko nazwisko założycieli, lecz także nieco – zdaniem wielu obserwatorów – nietrafione metody promowania swoich produktów. W przypadkach obu marek mamy do czynienia z kontrowersjami wywołanymi przez zaangażowanie do kampanii jednej z sióstr Jenner, a także z graffiti, które znalazło się tam, gdzie nie powinno.
I, podobnie jak adidas, Puma zaliczyła wpadki „przez przypadek”.
Kylie Jenner reklamuje buty do biegania
Jak dwaj bracia założyli konkurencyjne marki adidas i Puma (więcej o braciach Dassler przeczytasz w innym tekście na blogu), tak dwie siostry – Kendall i Kylie Jenner – zostały zaangażowane do ich promocji. Obie współprace spotkały się z dużą dezaprobatą miłośników sportu.
Zarówno w przypadku kampanii „Original is never finished” adidasa, jak i reklamy Pumy z młodszą z sióstr Jenner, fanom marek nie podobało się, że sportowe ubrania promują nie gwiazdy sportu (a przecież marka współpracuje z wieloma z nich), a reality show. Pozycje, które Kylie przyjmowała na zdjęciach reklamowych – zdaniem oburzonych – nie miały nic wspólnego z poprawnym bieganiem. Wielu z nich miało wątpliwości, czy modelka w ogóle uprawia ten sport.
Więcej na temat wzbudzających kontrowersje reklam adidasa przeczytasz w innym moim tekście.
Puma podpada… historykom
Czy reklama butów może wywołać wzburzenie u historyków? Okazuje się, że owszem. Taka sytuacja miała miejsce w 2017 roku. W ramach ówczesnej kampanii na rynek indyjski, Puma przyozdobiła kilka budynków w starej dzielnicy Old Delhi kolorowymi graffiti. Problem w tym, że budowle te powstały w XVII wieku i po akcji Pumy zostały nieodwracalnie zniszczone.
I w tym miejscu ponownie warto wywołać adidasa, który podobną promocję swojej marki chciał przeprowadzić w Polsce. Plany zamalowania muru na warszawskim Służewcu zostały jednak unicestwione dzięki staraniom internautów.
Fałszywa reklama
W 2003 roku po internecie zaczęło krążyć zdjęcie, na którym widniały męska sylwetka od pasa w dół i klęcząca przed nią sylwetka damska. Obie postaci miały na sobie buty marki Puma, a na podłodze leżała torba tego samego producenta. Takie pozycje modeli budziły jednoznaczne skojarzenia. Źródłem zdjęcia miało być brazylijskie wydanie jednego z popularnych magazynów dla panów.
Przedstawiciele marki Puma jednoznacznie odcięli się jednak od „reklamy”, twierdząc, że jest to fotomontaż i niemiecka firma nie ma z nią nic wspólnego. Zagrozili nawet, że podejmą kroki prawne – nic takiego się jednak do tej pory nie stało.